ZİHNİ BİR MÜNAKAŞA
(Bir sosyal medyada kendisini ateist olarak tanımlayan biri ile yapılan bir münakaşanın uzantısıdır)
Alemde insanın zihin dünyasının en zor işlerinden birisi alemi var edenin inkar edilmesidir. Yani Allahın inkarıdır.
Yoktan var edilip sonra yokluğa gönderilen, kendi gelip kendi gitmeyen insan, getireni ve götüreni sorgulamaz mı?
Dünya toprağından var edilen bedeninde akıl ruh sır gibi yoktan var edilenleri var edeni merak etmez mi?
İnsan aklı katipsiz kitabı, failsiz fiili, ressamsız resmi, kudretsiz kanunu kabul eder mi?
Bulmak anlamına gelen vicdanda varlığı var eden bulunmaz mı?
?????????
Belki hidayet kavramın karşılığıdır bu. Açık olanı görememek başka nasıl ifade edilebilir biliyorum. Ama bir sanat eserindeki mahareti sanatkarının anlatmasıyla bilmeyenler arasındaki fark hidayet farkıdır diye düşünüyorum. Aynı aleme bakıldığı halde aynı alimi görememenin başka da ifadesi yoktur.
Fiili görecek, mastarı anlayacak ve faili tanıyacak. Yani önce alemin her daim yaratıldığını görecek. Buradan hareketle yapmak eylemini idrak edecek. Ve yapanı sorgulayıp tanıyacak.
Örneğin; Selimiye Camiinin yapıldığını görecek. Yapma eyleminden Mimar Sinan’ı tanıyacak. Eserden müessirini bulacak.
Öyle ise burada insanda hidayet öncesi hidayetin kapısını aralayacak bir problem ortaya çıkıyor ki o problem sorgula(ya)ma(ma) problemidir.
Şöyle bir muhavere yapsak;
Birlikte yolculuk yaptığımız bir adama,
Nereden geliyorsun, Nereye gidiyorsun, Burada işin ne? diye sorsan da
Adam her birine bilmiyorum dese ne dersiniz?
Ya da çok katmanlı farklı işlerde çalışma yapılan bir fabrikada, fabrikada en önemli iş yapması gereken birine;
Ne iş yapıyorsun görevin ne? diye sorsan da
Bilmiyorum dese ne dersiniz?
Ya da yeni tanışacağınız birine
Kendinizi tarif edebilir misiniz? Desen
Bilmiyorum dese ne dersiniz?
Baktığını gördüğü işittiğini sorsanız birine. Her bir soruya bilmiyorum dese ne gördüğünden ne işittiğinden size haber veremese ne dersiniz?
Ateizm aynen bu sorulara cevap verilememesi kadar anlamsızdır.
Ateizm aynı zamanda hayatı anlamsızlaştırmaktır.
Hakikatın saptırılmasıdır.
Doğrudan sapmaktır.
İnsanı başı boşluğa atmaktır.
En değerli varlık iken en değersiz kılmaktır.
Efendi iken dilenci yapmaktır.
Halife iken zalum ve cehul kılmaktır.
Ahsen-i takvimde itibarlı iken esfel-i safilinde itibardan düşürmektir.
Bünyamin GÖLCÜ
HONAZ MÜFTÜSÜ
14.02.2024